Radu Procop, marketing director si cofondator al GLO Marine, un furnizor de servicii pentru industria navala, spune ca Romania nu este vazuta ca o tara care ofera servicii de calitate pentru industria de profil, ceea ce face ca businessul autohton sa nu plece de pe aceeasi treapta ca alte firme de acelasi nivel si cu acelasi tip de activitate din vestul Europei. "Este o industrie care functioneaza pe principii bazate pe networking, care se face de-a lungul mai multor ani. Ai nevoie de timp ca sa penetrezi industria asta intr-un fel in care sa insemne si respect, si incredere din partea potentialilor parteneri. Este destul de greu. (...) Companiile (din Europa Centrala si de Est - n.red.) car
Radu Procop, marketing director si cofondator al GLO Marine, un furnizor de servicii pentru industria navala, spune ca Romania nu este vazuta ca o tara care ofera servicii de calitate pentru industria de profil, ceea ce face ca businessul autohton sa nu plece de pe aceeasi treapta ca alte firme de acelasi nivel si cu acelasi tip de activitate din vestul Europei. "Este o industrie care functioneaza pe principii bazate pe networking, care se face de-a lungul mai multor ani. Ai nevoie de timp ca sa penetrezi industria asta intr-un fel in care sa insemne si respect, si incredere din partea potentialilor parteneri. Este destul de greu. (...) Companiile (din Europa Centrala si de Est - n.red.) care ofera servicii de tipul acesta nu sunt la fel de bine vazute precum unele din Norvegia, spre exemplu. E mult mai greu sa castigam increderea si respectul unor parteneri din vestul Europei", spune Radu Procop, prezent in cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar si Alpha Bank.
In schimb, muncitorii si specialistii romani lucreaza in marile companii din acest sector la nivel global, astfel ca mana de lucru autohtona este bine vazuta peste granite. GLO Marine este un business ce a fost fondat de Liviu Galatanu, Radu Procop, Liviu Moise si Alin Pohilca in 2015. Primul birou deschis de catre cei patru antreprenori a fost in Marea Britanie, iar un an mai tarziu ei au infiintat compania si in Romania, cu sediul in Galati. Au ales orasul din sud-estul tarii datorita Facultatii de Arhitectura Navala si a companiilor constructoare de nave din oras. Desi a inceput ca un birou de arhitectura navala, GLO Marine ofera astazi servicii integrate pentru industria de profil, de la design, ahitectura navala, project management si pana la a fi furnizor de mana de lucru in santiere.
Inainte de a infiinta propria afacere, cei patru fondatori au lucrat in mari companii din industria navala europeana, experienta care i-a ajutat ulterior in a administra mai bine businessul actual. "Trei dintre cei patru fondatori sunt arhitecti navali. Am luat experienta pe care am acumulat-o in companiile in care am muncit si am adus-o in spatiul romanesc. GLO Marine este o firma romaneasca care functioneaza pe principii si moduri de lucru vestice", spune Liviu Galatanu, managing director al GLO Marine. Desi construirea increderii clientilor in companie a fost un proces dificil si de lunga durata, antreprenorii reusesc astazi sa lucreze proiecte complexe la nivel international. "Intr-o industrie foarte nisata, este foarte greu sa reusesti sa castigi increderea unor potentiali parteneri. Ei trebuie sa creada in tine ca poti sa le furnizezi servicii de arhitectura sau inginerie pentru proiecte atat de mari sau atat de complexe. De aceea nu apar foarte multe firme de tipul acesta peste noapte, ba chiar suntem una dintre putinele companii din Europa atat de tinere care participa in proiecte de mare anvergura", explica Radu Procop.
Un alt aspect care a contribuit la dezvoltarea businessului a fost trendul de crestere pe care s-a aflat in ultima perioada industria navala din Romania. Iar asta in conditiile in care cererea era foarte mare si oferta foarte mica, ceea ce a facut mai lina intrarea companiei pe piata locala. Inainte de pandemie, GLO Marine a avut un birou si in Bucuresti, insa criza sanitara i-a determinat pe cei patru antreprenori sa renunte la acesta si la o parte din angajati. Pandemia, spune Liviu Galatanu, a fost unul dintre cele mai dificile momente pentru business, insa au reusit sa treaca peste perioada plina de provocari ajungand astazi sa aiba mari clienti din afara si sa isi creasca cifra de afaceri considerabil. GLO marine a incheiat anul trecut cu afaceri de 6,3 milioane lei, fata de doar 2,7 mil. lei in 2021, potrivit datelor Ministerului de Finante. Clientii actuali ai GLO Marine sunt exlusiv din afara tarii, in special din Orientul Mijlociu, Singapore si Anglia.