Consiliul Concurentei a decis anularea a 12 trenuri ale CFR Calatori pe una dintre cele mai profitabile rute si trecerea acestora la o firma privata, impingand compania de stat spre faliment. Absurdul deciziei vine din faptul ca Romania este singura tara din lume in care operatorii feroviari privati de calatori primesc suvbentii de la stat, ceea ce anuleaza din start ideea de piata libera si concurentiala in acest domeniu. Daca la cresterea preturilor combustibililor Consiliul Concurentei a constatat ca nu este nimic in neregula, iata ca in ceea ce priveste o plangere venita de la un operator feroviar privat institutia a luat imediat atitudine. Astfel, CFR Calatori a fost obligata sa cedeze
Consiliul Concurentei a decis anularea a 12 trenuri ale CFR Calatori pe una dintre cele mai profitabile rute si trecerea acestora la o firma privata, impingand compania de stat spre faliment. Absurdul deciziei vine din faptul ca Romania este singura tara din lume in care operatorii feroviari privati de calatori primesc suvbentii de la stat, ceea ce anuleaza din start ideea de piata libera si concurentiala in acest domeniu. Daca la cresterea preturilor combustibililor Consiliul Concurentei a constatat ca nu este nimic in neregula, iata ca in ceea ce priveste o plangere venita de la un operator feroviar privat institutia a luat imediat atitudine. Astfel, CFR Calatori a fost obligata sa cedeze in favoarea privatului 12 trenuri de pe una dintre cele mai profitabie rute - Bucuresti Nord - Mogosoaia - Aeroport Henri Coanda, noteaza clubferoviar.ro. Viteza cu care s-a conformat Consiliul Concurentei este cel putin suspecta, mai ales ca, in cazul organizarii unice a transportului feroviar din Romania nu poate fi vorba de concurenta, atata timp cat si operatorul de stat, si privatii primesc, in egala masura, subventii de la bugetul de stat. "In momentul in care au aparut operatorii feroviari de calatori privati au spus ca ei vor circula numai pe sectiile neinteroperabile, adica neprofitabile, si ca vor primi compensatie doar acolo. Apoi, legile s-au tot modificat, iar privatii acum au iesit de pe toate sectiile neprofitabile si au intrat numai pe sectiile profitabile, cu compensatie de la statul roman, ceea ce este total incorect. Asa putea sa ramana CFR Calatori de la bun inceput, pentru ca, practic, privatii nu au facut decat sa bulverseze sistemul feroviar de calatori. Desi initial s-a spus ca venirea privatilor va micsora subentia, aceasta s-a majorat. In acest moment, nu exista operatori privati, in adevaratul sens al cuvantului, pentru ca toti primesc, ca si CFR Calatori, subventii de la stat", ne-a declarat Rodrigo Maxim, presedintele Federatiei Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din Romania (FSTFR).
Fara control pentru banii statului
Mai mult, asa-zisii privati vor si material rulant nou gratis de la stat si mai fac si concurenta neloiala CFR Calatori, prin trenurile bagate cu 5-10 minute inaintea celor de la stat, sustin sindicalistii de la CFR Calatori. "Aici nu se mai considera ca este anticoncurential. Este clar ca se urmareste distrugerea CRF Calatori, iar cand vor ramane doar privatii, vor creste preturile asa cum vor dori. CFR Calatori este singurul care are buget de venituri si cheltuieli aprobat prin hotarare de guvern, singurul care trebuie sa-si faca achizitii doar prin licitatii, spre deosebire de privati, pe care nu-i controleaza nimeni, care fac ce vor, desi primesc bani de la stat. O sa ajungem sa avem doar operatori privati straini, care vor circula doar pe cele trei coridoare feroviare, iar Romania va fi doar o tara de tranzit. Ar trebui ca CFR Calatori sa aiba un pachet minim social de transport, iar operatorii privati sa faca transport comercial, fara subventie si fara trenuri noi de la statul roman", ne-a mai precizat Rodrigo Maxim, presedintele FSTFR.
Trebuie schimbata legislatia
Compensatia CFR Calatori de anul acesta este mai mica decat cea de anul trecut, in conditiile in care toate preturile au explodat. Compensatia insuficienta din ultimii ani a sabotat dezvoltarea CFR Calatori, care nu a mai avut bani de reparatii si de achizitii. Si asta pentru ca statul roman a decis sa dea compensatii si privatilor, lucru care nu se intampla nicaieri in lume. "Legislatia trebuie schimbata de urgenta. Operatorii privati nu sunt privati, pentru ca primesc bani de la stat, ca si CFR Calatori. Ori sunt privati si nu au subventii, ori au subventii si atunci au buget de venituri si cheltuieli aprobat de Guvern. In nicio tara din lume nu se face asa ceva. La noi s-a pornit o distrugere a operatorului de stat din toate partile si au fost pusi directori generali ca sa distruga din interior compania", ne-a mai spus presedintele Federatiei Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din Romania, Rodrigo Maxim.