Accesarea fondurilor europene trebuie sa reprezinte un obiectiv prioritar pentru a asigura resursele necesare modernizarii infrastructurii feroviare, cu scopul de a creste siguranta si calitatea serviciilor de transport de calatori si marfa pe calea ferata, se arata intr-un studiu realizat de Consiliul National de Supraveghere din Domeniul Feroviar din cadrul Consiliului Concurentei, dat publicitatii luni. Specialistii Consiliului National de Supraveghere din Domeniul Feroviar (CNSDF) au constatat, in urma cercetarii, ca infrastructura feroviara din Romania este subfinantata, ceea ce impiedica intretinerea, repararea si reinnoirea liniilor de cale ferata si duce la cresterea restrictiilor de
Accesarea fondurilor europene trebuie sa reprezinte un obiectiv prioritar pentru a asigura resursele necesare modernizarii infrastructurii feroviare, cu scopul de a creste siguranta si calitatea serviciilor de transport de calatori si marfa pe calea ferata, se arata intr-un studiu realizat de Consiliul National de Supraveghere din Domeniul Feroviar din cadrul Consiliului Concurentei, dat publicitatii luni. Specialistii Consiliului National de Supraveghere din Domeniul Feroviar (CNSDF) au constatat, in urma cercetarii, ca infrastructura feroviara din Romania este subfinantata, ceea ce impiedica intretinerea, repararea si reinnoirea liniilor de cale ferata si duce la cresterea restrictiilor de viteza si la degradarea retelei feroviare. "Aceste probleme au un impact direct asupra sigurantei si a timpului de transport pe calea ferata. In acest context, Conciliul Concurentei arata ca este importanta recuperarea intarzierilor privind lucrarile de intretinere, reparare si reinnoire si este vitala alocarea fondurilor necesare pentru a se respecta graficele de realizare a acestor lucrari, prevazute in documentele destinate dezvoltarii sectorului feroviar", se arata in comunicatul institutiei.
Este vorba de Strategia de dezvoltare a infrastructurii feroviare, Programul de actiune pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare si transferul modal catre calea ferata al fluxurilor de transport de calatori si marfa si Contractul de activitate si performanta al CFR pentru perioada 2021-2025. Mai mult, arata specialistii, Romania ar putea pierde fondurile UE alocate pentru sectorul transporturilor, in conditiile in care nu va atinge tintele stabilite prin Pactul verde european si Strategia UE pentru o mobilitate sustenabila si inteligenta. "CNSDF recomanda alocarea unui buget corespunzator pentru finantarea lucrarilor de intretinere si reparatii, pentru a incetini procesul de degradare a infrastructurii feroviare si a materialului rulant. Rezultatele s-ar traduce prin cresterea calitatii serviciilor, a sigurantei circulatiei pe calea ferata si a competitivitatii transportului feroviar, in raport cu alte moduri de transport. Ca urmare, CNSDF recomanda prioritizarea finantarii europene, pentru modernizarea retelei feroviare din Romania", se arata in documentul consiliului.
Selectie pe baze concurentiale
Specialistii CNSDF avanzeaza posibile solutii pentru reglarea circulatiei din sistemul feroviar. "Punctualitatea trenurilor de marfa s-ar putea imbunatati prin realizarea de Centre de Management ale Traficului (CMT) zonale pe liniile cu trafic semnificativ, cum sunt coridoarele feroviare europene care strabat Romania. Mai mult, implementarea CMT zonale va stimula traficul multimodal de marfa din tara, printr-o buna coordonare intre administratorul infrastructurii feroviare si operatorii terminalelor de marfa situate pe cele doua coridoare europene, Rin - Dunare si Orient / Est - Mediteranean, potrivit studiului, Mai mult, studiul abordeaza si chestiunea selectarii furnizorului de curent, pe criterii concurentiale, in beneficiul utilizatorilor. Realizarea si implementarea "Sistemului de telegestiune a energiei electrice", sustin specialistii, este importanta pentru dezvoltarea sectorului feroviar, intrucat va oferi posibilitatea operatorilor de transport feroviar de a selecta furnizorul de energie electrica pe baze concurentiale. Astfel, necesarul de energie electrica de tractiune va fi corect estimat, ceea ce va determina o reducere a costurilor de transport pe calea ferata.
Un alt aspect considerat important este reluarea transportului feroviar intr-unul dintre cele mai importante noduri de circulatie din tara. E vorba de infrastructura feroviara din Portul Constanta, unde finalizarea lucrarilor de reparatie si deblocarea celor 47 de linii inchise din cadrul portului vor fluidiza traficul si vor reduce timpul de asteptare al operatorilor de transport feroviar. Documentul Consiliului Concurentei se refera si la performanta companiei de stat CFR SA. "CNSDF recomanda stabilirea de reguli si responsabilitati clare in sarcina gestionarilor de infrastructura prin includerea indicatorilor de performanta in contractele incheiate de CFR SA cu gestionarii de infrastructura, verificarea indeplinirii acestora si a modului in care au fost cheltuite sumele incasate de catre gestionari din tariful de utilizare a infrastructurii feroviare. In completare, se recomanda publicarea de catre CFR SA, in raportul anual de activitate, a modului de indeplinire a indicatorilor de performanta", conform institutiei.